carrobacklund

Inlägg publicerade under kategorin Utlandet

Av Caroline Backlund - 21 april 2013 20:40

Ett land som väldigt många har besökt. Ett svenskt turistparadis verkligen. Kostar en del att åka dit men å andra sidan lever man på i princip ingenting eftersom det är så billigt :)

2 gånger har jag varit där. 2003 och 2006. Båda gångerna var på Phuket.

Den thailändska maten är jättegod, även om mycket av den är starkt vilket inte är min grej så finns det mildare alternativ. Men också folket är så otroligt trevliga och gästfria. Vattnet är helt underbart och lämpar sig jättebra för både snorkling och dykning. Rekommenderar verkligen att åka på en tur för att snorkla från båt, jättehärligt!

Rida på elefanter i djungeln kan man också göra, nåt som jag inte gjorde då jag var den enda som ville det. Men shopping, både äkta och plagiat är otroligt billigt så packa lätt på ditresan så ni får med allt hem igen :)

Thailand består av många buddister och jag rekommenderar absolut att besöka ett tempel då de är väldigt fina.

Bjuder på några bilder från senaste resan (2006):

Av Caroline Backlund - 18 april 2013 19:50

Hej hå :)

Startar en ny kategori - Utlandet, För att skriva ner mina minnen från resor och vad som var kul att göra där osv :)

Börjar med senaste resan då som var Lissabon - Portugal.

Det rödmarkerade landet är då Portugal :)

Jag och mamma var där på en mini weekend i påskhelgen och måste säga att det var ett supermysigt ställe. Väldigt mycket kullar, fina områden (även om vi bodde i gettot ;D) och i princip vad man kan önska sig av en huvudstad.

Första dagen hade vi tråkigt nog dåligt väder men jag hittade en brochyr med utflykter på hotellet och där bokade vi en utflykt för eftermiddagen där vi bland annat åkte till Sintra som ligger nån mil norr om huvudstadet. På grund av höga berg regnar det mycket där så det var väldigt grönt. Och fantastiskt vackert. Vi var upp i ett gigantiskt palats 500 meter över havet som hade tillhört någon kung (det var hans sommarhus..)

Och sen åkte vi igenom en  en liten stad som hette Estoril och som bestod av lyxhus och lyxhotell. Sista stoppet blev den mest västra punkten på den europeiska kontinenten innan vi åkte tillbaka mot hotellet.

Dagen efter spenderade vi med att vandra omkring i solskenet i stadsdelen Rossio. Vi gick till hamnen också och njöt lite av havet.

2 underbara dagar i en fantastisk stad, som tyvärr känns lite bortglömd. Rekommenderar dock starkt :)

Hur känner vi varandra?
 Vi är släkt
 Vi är vänner
 Vi har gått skola tillsammans